AFVALLEN ZONDER DIEET

2018-04-06T19:54:58+00:00 6 april 2018|

Na een overvloedig paasweekend, barstte ik bijna uit mijn voegen! Afgelopen dinsdag is het roer om gegaan. Ik ben gestart met afvallen, maar zonder een specifiek dieet te volgen!

Waarom geen dieet?

Heel simpel, omdat ik een dieet toch niet vol ga houden! Waar ik geen ‘trek’ in heb:

  • Een streng dieet.
  • Een dieet, waarbij je tijdrovende of ingewikkelde recepten moet maken of speciale ingrediënten moet aanschaffen.
  • Een eenzijdig dieet, bijvoorbeeld het brood- of fruitdieet.
  • Een koolhydraatarm dieet (heel populair nu), waarin zowat alle producten met koolhydraten worden uitgesloten.
  • Een dieet, waarvoor je speciale afslankmiddelen moet kopen, zoals afslankpillen of shakes.
  • Een crashdieet, zoals het eierdieet, waarbij je in korte tijd snel gewicht verliest, maar na het dieet de kilo’s er net zo snel weer aan krijgt.

Bovendien, aan elk dieet komt een einde. Daarna val ik gegarandeerd weer terug in mijn oude ongezonde eetpatroon van obsessieve alleseter (lees: Afvallen, maandag begin ik).

Wat wel?

Ik ga minderen én andere – lees gezondere – keuzes maken. Op hoofdzaken:

  • Ongezonde dingen die ik superlekker vind, zal ik mezelf af en toe blijven gunnen, bijvoorbeeld in het weekend of op een feestje. Zondigen op zijn tijd mag dus, maar met mate en het moet een weloverwogen keuze zijn!
    → Dit  is voor mij een heikel punt! Als ik mij hier netjes aan hou, bespaart mij dat op weekbasis heel veel ongezonde calorieën!
  • Ongezonde dingen die ik ‘normaal’ lekker vind of die ik eet, gewoon omdat het voorhanden is 😬, die ga ik laten staan of vervangen door gezondere dingen.
    → Hier valt voor mij flink winst te behalen, plus deze ‘opofferingen’ zijn best te doen.
  • Ontbijt en lunch gaan er zo ongeveer elke dag hetzelfde uitzien. Een gezonde vaste gewoonte. Iets waar ik verder niet over na hoef te denken, zo kom ik ook niet zo gauw in de verleiding. Bij het avondeten mag ik naar hartenlust variëren.
  • Gewone porties eten, ook van gezonde maaltijden. Het is dus niet de bedoeling dat ik nu de hele dag door onbeperkt gezonde dingen ga eten. In dat geval zou ik nog de hele dag door met eten bezig zijn en daar wil ik nu juist vanaf. Genoeg is genoeg.
    → Dit is een kwestie van een lange adem. Ik stel me erop in dat het een hele tijd gaat duren, voordat mijn zucht naar eten (welk eten dan ook) naar de achtergrond verdwijnt.
  • In geval van brood, crackers en pasta eet ik alleen nog maar volkoren brood, volkoren crackers en volkoren pasta.
  • In verhouding bestaat de maaltijd uit veel groenten en juist minder uit vlees en aardappelen.
  • Ik gebruik zo min mogelijk zakjes, pakjes en kant en klare maaltijden, deze zijn ongezond en zitten boordevol calorieën.

Deze aanpassingen zijn niet rigoureus en zullen vast niet meteen een grote impact hebben op mijn gewicht, maar het doel is om:

  1. Geleidelijk aan gewicht te verliezen.
  2. Stukje bij beetje mijn onweerstaanbare drang naar eten onder controle te krijgen.
  3. Vaker een gezonde keuze te maken.
  4. De nieuwe en gezonde eetgewoonten ook vol te houden!

Dit is een proces van gewenning. Wel een verdomd lastig proces!!

Plan de campagne

Drinkpatroon 

  • Dagelijks 1,5l water drinken. Ik vul ’s morgens standaard een 1,5l waterkan en zet de kan pontificaal op het aanrecht, succes verzekerd!
  • Dagelijks ca. 4 koppen groene thee drinken (groene thee zit vol antioxidanten).
  • Een paar keer per week verse gemberthee drinken (gember is o.a. goed voor de stofwisseling, de stoelgang en het immuunsysteem (lees Last van verkoudheid: verse gemberthee met citroen).
  • Alcohol met mate!

Dit is al sinds jaar en dag mijn drinkpatroon, hier valt voor mij weinig voordeel te halen. Het is sowieso altijd zonde om calorieën te drinken!

Eetpatroon

Ontbijt

  • Dagelijks ontbijt deel 1: een stuk fruit of een smoothie. De avond van tevoren doe ik een lepel gebroken lijnzaad in een half glas water en ’s morgens drink ik het goedje op (beetje smerig) of ik gooi het in de blender bij de smoothie (gebroken lijnzaad is o.a. goed voor de stoelgang).
  • Dagelijks na een ochtendwandeling volgt ontbijt deel 2: 2 gebakken eieren met bijvoorbeeld zongedroogde tomaatjes voor een lekkere bite (zonder brood) of een salade met bijvoorbeeld gekookte eieren of gerookte zalm.

Lunch

  • Lunch bestaat uit 2 volkoren boterhammen of 4 volkoren crackers met kaas- of vleesbeleg. Ik kies wel 20+ of 30+ kaas en mager vleesbeleg, zoals kipfilet.

Ontbijt deel 2 en lunch wil ik i.v.m. de dagindeling nog wel eens omdraaien. In ieder geval gebruik ik maximaal maar één broodmaaltijd per dag.

Warme maaltijd

  • Het avondeten bestaat uit een ‘gewone’ maaltijd, zoals stamppot, pasta, maaltijdsoep, ovenschotels, enz.
  • Een keer per week staat er iets echt ongezonds op het menu (in de regel patat); hier kan ik dan echt van genieten.
  • Neem ik pasta, dan kies ik wel voor volkoren pasta. Eet ik rijst, dan wel zilvervliesrijst.
  • Naar verhouding stop ik veel groenten in de gerechten!

Snoepen/snacken

  • In de loop van de avond eet ik nog wat fruit of rauwe groenten, denk aan meloen, snacktomaatjes, worteltjes, paprika of koolrabi. Na 21.00 uur eet ik helemaal niets meer.
  • Gedurende de dag neem ik een handjevol (ongezouten) noten, zoals cashewnoten of walnoten.
  • In het weekend ga ik me te buiten aan iets wat ik superlekker vind, bijvoorbeeld een zak chips of een zakje drop. Hier kijk ik echt naar uit!

Gewicht

Okay, ik ga met de billen bloot!

Gewicht: 61,9 kg.
Streefgewicht: 56 kg.
Ideaal gewicht: ± 53 kg (klinkt weinig, maar ik ben très petite).

Ik ben van nature heel realistisch. Ik zal nooit een geheelonthouder van lekkere dingen worden, dus streef ik een doel na wat voor mij zeker haalbaar moet zijn: 6 kg. Nou hoor ik mensen denken, wat zeurt ze nou, hoe moeilijk kan het zijn om 6 kg af te vallen? Nou, als je een relatief klein overgewicht hebt, is het echt heel lastig om die laatste kilo’s naar een gezond gewicht kwijt te raken. Tel daarbij mijn ‘passie’ voor eten op en het wordt nog een hele uitdaging!

Kans van slagen

Hoe groot is de kans dat ik deze keer ga slagen? GROOT! Zo, ik knal het er gewoon neer! BAM! Wordt het afzien? Zal ik diep moeten gaan? Gevalletje vallen en opstaan? Ja, ja en JA!

Wat helpt… is het feit dat ik er steeds meer van baal dat mijn gewicht langzaam maar zeker een klein beetje toeneemt, hier voel ik me echt niet happy bij! Kleding zit te strak, hardlopen wordt een tikkeltje zwaarder, je weet in je achterhoofd dat het slecht is voor je gezondheid en het oog is ook niet blij.

Wat zeker helpt… is het feit dat ik nu openlijk (en met de nodige gêne) een statement heb gemaakt! Talk the talk, walk the walk! Kom maar op! Over een paar weken zal ik een update geven over hoe het mij vergaat.

➡ Wil jij nu ook afvallen zonder dieet en werken aan een gezonder eetpatroon? Onder de noemer: gedeelde smart, is halve smart… join team Monique 🎉 en begin vandaag nog! 😊

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.